Ruszają prace budowalne na trasie kolejowej w Bieszczady. Podróże będą szybsze i wygodniejsze

Rozpoczynają się prace budowlane na odcinku Krosno – Targowiska w ramach modernizacji linii kolejowej nr 108 między Jasłem a Nowym Zagórzem. Inwestycja Polskich Linii Kolejowych warta ponad 1 miliard złotych ma podnieść standard podróży koleją w kierunku Bieszczad oraz skrócić czas przejazdu ze stolicy Podkarpacia do Nowego Zagórza o około 25 minut.

Prace rozpoczną się od najbardziej newralgicznego fragmentu o długości 2,4 km – od stacji Krosno do Targowisk. W pierwszej kolejności wykonawcy zajmą się rozbiórką istniejącej infrastruktury, usuwaniem kolizji sieci naziemnych i podziemnych oraz wycinką drzew i krzewów. Następnie prowadzone będą zasadnicze roboty, w tym obniżenie infrastruktury kolejowej, przebudowa wiaduktu, mostu i przepustów. W planie jest także budowa dwóch tuneli o długości 250 i 84 metrów.

Znaczące zmiany czekają także pasażerów – przystanek Krosno Miasto zostanie przeniesiony w bardziej dogodną lokalizację poniżej terenu i dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Wyższe perony oraz oznakowania dotykowe poprawią komfort podróży. W tym etapie inwestycji powstaną także dwa dodatkowe przystanki – Krosno Guzikówka i Krosno Południowe, co ułatwi dostęp do kolei mieszkańcom i turystom.

Projekt zakładający kompleksową przebudowę odcinka Jasło – Nowy Zagórz poprawi jakość obsługi podróżnych oraz codzienną mobilność mieszkańców i przyczyni się jednocześnie do rozwoju turystyki w regionie. Dzięki przedsięwzięciu zwiększy się również atrakcyjność gospodarcza obszarów położonych wzdłuż linii kolejowej – powiedział Włodzimierz Żmuda, Zastępca Dyrektora Regionu Południowego PLK SA.

Wizualizacja przystanku osobowego Krosno Południowe źródło: PLK

Prace na odcinku Krosno – Targowiska zaplanowane są na 24 miesiące. W tym czasie pasażerowie będą korzystać z autobusowej komunikacji zastępczej, a zmiany w kursowaniu pociągów zostały uwzględnione w rozkładzie jazdy na portalpasazera.pl.

W ramach całej inwestycji przebudowane zostaną tory, rozjazdy, przejazdy kolejowo-drogowe oraz obiekty inżynieryjne. Linia będzie przystosowana do ruchu pociągów pasażerskich z prędkością do 120 km/h i towarowych do 110 km/h, co zapewni krótsze i bezpieczniejsze podróże.

Wizualizacja tunelu w Krośnie o dł. 84 m źródło: PLK

Dodatkowo powstanie pięć nowych przystanków: Jasło Sobniów, Krosno Huta, Krosno Guzikówka, Krosno Południowe i Zagórz Przemysłowy, zwiększając dostępność komunikacyjną regionu. Cała inwestycja jest częścią projektu „Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz wraz z budową łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie” i finansowana z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021–2027.

źródło: PLK

16-12-2025

Udostępnij ten artykuł znajomym:



Dodaj komentarz

Zaloguj się a:

  • Twój komentarz zostanie wyróżniony,
  • otrzymasz punkty, które będziesz mógł wymienić na nagrody,
  • czytelnicy będa mogli oceniać Twoją wypowiedź (łapki),
lub dodaj zwykły komentarz, który zostanie wyświetlany na końcu strony, bez możliwosci głosowania oraz pisania odpowiedzi.
Dodając komentarz akceptujesz postanowienia regulaminu.

Pokaż więcej komentarzy (0)